PLANET AIZA MIRA

PLANET AIZA MIRA

Saturday, July 7, 2012

Aristotle.


Latar belakang Aristotle.

      Aristotle dilahirkan pada tahun 384, di Stagira sebuah kota di Utara Yunani. Ayah beliau meninggal dunia ketika beliau masih kecil lagi dan beliau dipelihara oleh bapanya Proxenus, yang mempunyai hubungan dengan Atarneus. Tidak terdapat sebarang catatan mengenai pendidikan awal Aristotle, tetapi oleh kerana beliau datang dari sebuah keluarga yang kaya dan alim, tentulah beliau menerima bentuk latihan kesusasteraan dan gymnastik yang biasa bagi orang-orang berada di yunani.
      Pada tahun 367, ketika berumur 17 tahun, beliau meninggalkan Stagira menuju ke Athens dan menyertai kumpulan orang-orang bergeliga yang bekerja dan belajar di bawah pimpinan Plato. Akademi seperti juga Lyceum satu tempat awam, dan sekolah Plato sama dengan sekolah Aristotle tidak serupa dengan sebuah universiti moden. Tetapi ada beberapa perbezaan antara kedua-dua sekolah tersebut. Aristotle menjadi ahlinya pada tahun 367.
      Aristotle kekal di Athens sebagai seorang ahli Akademi Plato selama 20 tahun. Pada 347 tahun, Plato meninggal dunia, beliau meninggalkan Athens menuju ke Atarneus, ketika itu beliau berumur 37 tahun, seorang ahli falsafah dan ahli sains. Aristotle ialah ahli falsafah Greek yang dididik oleh Plato.Beliau merupakan guru kepada Alexander The Great. Apabila Alexander menjadi raja Macedonia (336 SM).
      Aristotle mengasaskan Lyceum yang merupakan komuniti untuk menjalankan penyelidikan. Selepas kematian Alexander, Aristotle meninggalkan Athens atas sebab-sebab politik dan kemudiannya meninggal dunia pada tahun berikutnya. Selama hayatnya, Aristotle menulis tidak kurang 400 buah buku meliputi pelbagai cabang pengetahuan. Bagaimanapun, penulisan beliau atas tema-tema biologi, logic sains politik adalah antara yang sangat menonjol dan mempengaruhi pemikiran orang ramai.

Sumbangan Aristotle

Bidang falsafah.
        
Aristotle dikenali sebagai beberapa tokoh yang mempelajari hampir kesemua bidang yang mungkin pada masa itu. Dalam sains, Aristotle mempelajari anatomi, astronomi, embriologi,geografi, geologi, meteorologi, fizik dan zoologi. Dalam falsafah, Aristotle menulis berkenaan estetik, ekonomi, moral (ethics), kerajaan, metafizik, politik, psikologi, retorik, teologi; juga pendidikan, adat asing, penulisan, dan sastera. Gabungan kerjanya boleh dikatakan merupakan ensiklopedia pengetahuan Yunani.
    Kajian biologi iaitu kajian tentang haiwan menjadi asas sains biologi yang dilakukan oleh Aristotle.
     Falsafah tentang konsep kebahagiaan yang ditunjukkan oleh Aristotle. Mengikut Aristotle, konsep “kebahagiaan (eudaimonia)” menjadi satu tujuan utama dalam perbuatan dan tingkah laku manusia.
      Falsafah kebaikan moral juga turut diketengahkan oleh Aristotle. Aristotle merujuk kepada perasaan dan perbuatan dalam perbincangan beliau tentang kebaikan moral. Sesuatu kebaikan moral boleh ditakrifkan melalui perasaan kita terhadap sesuatu objek atau situasi, dan juga melalui tindakan kita dalam keadaan kita.Salah satu moral Aristotle ialah keberanian.

Bidang Pendidikan.

Teori yang dihasilkan masih diguna pakai sehingga ke hari ini. Pemikirannya juga terserap ke mana-mana.

Meskipun sebahagian besar ilmu pengetahuan yang dikembangkan,terasa lebih merupakan penjelasan dari hal-hal yang masuk akal,banyak teori-teorinya yang bertahan bahkan hampir selama dua ribu tahun lamanya.Hal ini terjadi karena teori-teori tersebut sangat berpengaruh pada pemikiran barat dan pemikiran agama lain pad umumnya.

Watak  dan Keperibadian Aristotle.

1-)    Beliau berasal daripada keluarga kaya.
2-)    Beliau agak suka bersolek, memakai cincin di jari dan menyimpan rambut pendek mengikut fesyen.
3-)    Beliau mnghidap sakit penat dan dikatakan berkaki panjang.
4-)    Beliau seorang pemidato yang baik, syarah-syarahannya terang, cakapnya menawan dan tempelaknya tajam.
5-)    Musuhnya ramai yang menggambarkan beliau seorang yang penyombong dan  perangah.
6-)    Wasiatnya yang masih ada menunjukkan kemurahan hati beliau dan fikirannya yang panjang.
7-)    Karya – karya falsafahnya tidak mengandungi sentimen, tetapi mereka membayangkan bahawa beliau menghargai persahabatandan kemampuan diri sendiri.



1 comment: