PLANET AIZA MIRA

PLANET AIZA MIRA

Tuesday, July 3, 2012

Skrip Langkah Kemerdekaan

TEMA

Tema drama ini ialah semangat patriotisme yang membara di kalangan pemimpin dan rakyat tanah Melayu untuk menuntut kemerdekaan daripada pihak British. Drama ini berkisarkan tentang rentetan daripada kemenangan parti perikatan di dalam pilihan raya yang telah membawa kepada rundingan untuk menuntut kemerdekaan. Lantas, satu rombongan yang di sertai oleh wakil parti perikatan, raja-raja melayu dan pegawai British di tanah Melayu telah bertolak ke London untuk menuntut kemerdekaan daripada pihak kerajaan British.


Watak

Pegawai 1
Pegawai 2                  Pegawai British Di London
Pegawai 3

Tunku
Dr.Ismail                                   Wakil Parti Perikatan
Kolonel H.S Lee
Dato’ Abdul

Dpbg                Dato’ Panglima Bukit Gantang,Wakil Raja-Raja Melayu

Kerani              Kerani Di Pejabat Kerajaan British Di London.

SKRIP.


( Kelihatan sebuah bilik bersaiz sederhana yang mempunyai sebuah meja besar
yang dikelilingi kerusi.Susun atur dan perhiasan di dalam bilik itu bertemakan gaya
inggeris.)

PEGAWAI 1          : ( berjalan masuk ke bilik itu,diikuti oleh dua orang pegawai yang lain ) kamu sudah tahu yang wakil daripada Tanah Melayu mahu datang ke mari untuk menuntut kemerdekaan?

PEGAWAI 2           : ( mengangguk-ngangguk ) apa harus kita lakukan ?

PEGAWAI 1           : Kita tidak boleh menghalang penduduk Tanah Melayu daripada    menuntut kemerdekaan untuk negara mereka.

PEGAWAI 3       : ( mengeluh,terdiam seketika,kemudian berkata lagi dengan harapan    baru) tetapi kita harus mengekalkan kepentingan di Tanah Melayu.Kita masih berhak ke atas perkembangan ekonomi yang telah kita lakukan.

PEGAWAI 1           : Benar,tetapi Tanah Melayu bukan milik kita.

  PEGAWAI 2            : ( Kasar ) Apa maksudmu Tanah Melayu bukan milik kita? kita yang   membebaskan Tanah Melayu daripada cengkaman Jepun.bukankah kita yang telah memerintah…

PEGAWAI 1           : ( Sinis) atau menjajah…

PEGAWAI 3      : Jadi maksudmu,kita harus membebaskan Tanah Melayu. Bagaimana  dengan kepentingan kita disana?

PEGAWAI 1     : Aku fikir lebih baik kita tunggu kedatangan rombongan mereka.selepas itu,barulah kita memutuskan keputusan yang harus kita ambil.


( Suasana yang tegang menjadi semakin tenang.masing-masing berdiam
diri.Seketika kemudian kedengaran pintu bilik diketuk.)

KERANI                  : Tuan,rombongan daripada tanah melayu telah tiba.

PEGAWAI 1            : ( Berdiri sambil membetulkan pakaiannya) suruh mereka  masuk.

TUNKU                   : Selamat pagi,tuan.

SEMUA PEGAWAI : ( Serentak,sambil menghulurkan tangan untuk bersalam ) Selamat pagi,sila masuk.

( Semua pegawai dan ahli rombongan daripada Tanah Melayu mengambil tempat
masing-masing.)

TUNKU                    : Kedatangan kami ke mari adalah untuk membincangkan tentang status Tanah Melayu.Kami berpendapat bahawa sudah tiba masanya untuk pihak British menyerahkan semula Tanah Melayu kepada penduduknya.

PEGAWAI 3            : Adakah kamu merasa sudah mampu untuk mentadbir Tanah Melayu ?

TUNKU                    : Kami yakin mampu mentadbir  Tanah Melayu,tetapi kami masih memerlukan pertolongan daripada pihak British.

PEGAWAI 1             : Pertolongan yang bagaimana kamu maksudkan?

TUNKU                    : Pertolongan daripada segi sistem pentadbiran dan pihak Parti Perikatan mahu menuntut beberapa perkara dengan pihak British.

PEGAWAI 2             : Apa yang pihak Parti Perikatan mahukan?

Dr.ISMAIL                : Kami mahu jawatan Setiausaha Kewangan sekarang digantikan dengan Menteri Kewangan dan disandang oleh rakyat Tanah Melayu.

     DATO’ ABDUL         : Menteri Hal Ehwal Ekonomi digantikan dengan seorang rakyat Tanah Melayu.

KOLONEL H.S LEE  : Menteri Pertahanan juga dilantik dari kalangan rakyat Tanah Melayu menggantikan pengarah gerakan yang dijawat oleh Pegawai British sekarang.Menteri Pertahanan juga akan menjadi Pengerusi Majlis Gerakan Darurat.

PEGAWAI  2              : ( mengangguk-angguk ) Tuntutan-tuntutan ini mempunyai kepentingan tersendiri bersesuaian dengan status Tanah Melayu yang ke arah bernegara sendiri.

PEGAWAI  1              : Kami juga bimbang untuk melepaskan Tanah Melayu.Tanah Melayu mempunyai penduduk yang berbilang kaum.Mampukah semua kaum hidup harmoni sesama mereka di Tanah Melayu?

DPBG                         : Penduduk di Tanah Melayu mampu bekerjasama dan hidup aman damai.Pihak raja-raja di Tanah Melayu telah bersatu dengan rakyat untuk memastikan kesepakatan dalam hal ini dapat dicapai.

PEGAWAI 3               : Bagaimana dengan kepentingan british di Tanah Melayu ?

TUNKU                       : Pihak British jangan bimbang,kami cuma mahukan kemerdekaan Tanah Melayu.Kepentingan pihak British di Tanah Melayu iaitu semua perniagaan masih boleh dijalankan seperti biasa.


PEGAWAI 3                : Bagaimana pula dengan pangkalan tentera kami di Tanah Melayu ?

TUNKU                       : Pangkalan tersebut masih dikekalkan.Maka,pihak Britsh akan melindungi Tanah Melayu.Bagaimana pula dengan tuntutan yang dibuat oleh pihak Parti Perikatan,adakah pihak British bersetuju.

PEGAWAI 1                : Pihak kami berjanji akan memenuhi permintaan itu.

PEGAWAI 3                : Kita telah mencapai kata sepakat berhubung perkara ini.Perjanjian ini kita namakan perjanjian London dan Persekutuan Tanah Melayu akan mendapat kemerdekaan pada 31 0gos 1957.

2 comments: