TEORI HURAIAN BAHASA
Bahasa adalah alat untuk berkomunikasi. Dianggap sebagai
tingkah laku manusia melalui ucapan. Keupayaan berbahasa adalahlah keupayaan
semula jadi. Persoalan tentang apakah
bahasa, bagaimana ia lahir, apakah sifat-sifat bahasa dan bagaimana
kanak-kanak menguasai bahasa selalu
menjadi perbincangan ahli-ahli bahasa. Ketika itu muncul bidang linguistik dan
psikolinguistik lingusitik yang bermaksud ilmu yang mengkaji bahasa secara
saintifik iaitu kajian yang dijalankan dengan teratur dan syarat-syarat
tertentu. Segala dapatan dapat dibuktikan dari segi sains atau empirikal melalui pemerhatian yang
sah dalam lingkungan teori-teori bahasa. Psikolinguistik pula merupakan kajian
bahasa yang digabungkan dengan kajian ilmu-ilmu lain iaitu psikologi. Ia
mengkaji hubungan bahasa dengan jiwa manusia, jenis-jenis bahasa,bentuk-bentuk
bahasa dan perkataan yang digunakan oleh penutur serta hubungannya dengan
fikiran dan jiwa penutur.
Aliran kajian tatabahasa yang terkenal dibahagikan kepada
empat iaitu aliran tatabahasa
tradisional, struktural dan transformasi generatif serta fungsional. Terdapat beberapa
perbezaan pendapat dalam
setiap aliran bergantung kepada pengaruh yang diterima oleh aliran tersebut.
Teori Tradisional (Panini)
Bermula sejak zaman Yunani (abad ke-5 S.M). Pada masa itu
tatabahasa merupakan cabang falsafah yang dapat membantu ahli falsafah Yunani
mengkaji tabii alam. Huraian tatabahasa dibuat berdasarkan logika Plato (429-327
S.M) membahagikan golongan
kata kepada dua bahagian iaitu kata nama dan perbuatan. Kata
nama yang berfungsi
sebagai subjek dalam
ayat dan kata kerja menggambarkan tindakan (predikat
). Pembahagian ayat pula berdasarkan
fungsi bahagian-bahagian ayat tersebut. Ayat
definisikan sebagai ucapan
yang mengandungi fikiran
yang lengkap. Ayat dibahagikan kepada empat jenis iaitu ayat penyata,
tanya, seru dan perintah. Bahagian-bahagian ayat disebut sebagai subjek,
predikat, objek dan keterangan. Istilah seperti aktif, pasif, transitif dan
intransitif wujud daripada pandangan ahli falsafah untuk mencari kenyataan dan
hubungan logika dalam ayat. Tatabahasa
merupakan satu cara
atau proses pengkajian
bahasa tentang hukum-hukum dan peraturan-peraturan sesuatu bahasa yang
dibuat berdasarkan makna.
Ciri-ciri tatabahasa
tradisional.
Tatabahasa tradisional bersifat nosional dan tidak mengikut
konsep formal atau struktur. Ketiadaan pola morfologi atau sintaksis tetap yang
boleh digunakan sebagai dasar untuk menerbitkan pelbagai struktur. Ketiadaan
pemeringkatan atau pemilihan bahan sama ada gramatikal atau leksikal, sama ada
berasaskan yang mudah atau yang kompleks, sama ada kekerapan dan kenyataan
butir-butir itu boleh diajar atau tidak. Ayat-ayat yang dibina dengan
menggunakan konsep binaan. Bahasa adalah satu organisma. Ia hidup dan berubah.
Kelemahan Teori Tradisional
Teori ini terlalu mengutamakan tindakan menghafaz
peraturan-peraturan dalam tatabahasa dan penjenisan kata guru mungkin
terpengaruh dan terlalu menekankan aspek tatabahasa dalam pengajaran akan
melahirkan pelajar yang cekap menganalisis ayat tetapi kurang mampu membina
ayat-ayat yang sempurna dan gramatis analisis dilakukan secara nosional dengan
anggapan bahawa kategori-kategori bahasa bersifat universal.
Teori Struktural (Bloomfield)
Dikenali juga dengan aliran ‘taxonomic’ atau
‘bloomfeildian’. Muncul akibat bertentangan dengan aliran tradisional. Tentangan
utama ialah dasar nosional yang
digunakan oleh aliran tradisional
untuk membentuk kategori-kategori tatabahasa
dan anggapan bahawa semua bahasa mempunyai kategori universal. Aliran
struktural mengkaji bahasa sebagai lambang-lambang pertuturan. Data-data adalah
daripada bunyi-bunyi bahasa yang dilafazkan oleh penutur jati daripada bahasa yang hendak dikaji. Analisis struktural
bersifat ‘sturcture centered’. Setiap bunyi perkataan atau
bahagian berdiri sendiri
dan tidak mempunyai kepentingan linguistic. Setiap unsur
tersebut menjadi penting
apabila unsur-unsur itu bergabung
dengan unsur-unsur lain
dalam sesuatu pola
sistem linguistik. Analisis tatabahasa bermula daripada bunyi dan
diikuti oleh morfem, frasa,klausa dan ayat serta unsur-unsur supra segmental. Ayat
akan dipecahkan mengikut konstituen-konstituennya yang paling
kecil ialah perkataan diikuti frasa,
klausa, subjek dan predikat.
Teori Transformasi-Generatif
(Chomsky).
Teori ini bermula pada tahun 1957. Teori ini menghuraikan
ayat-ayat dengan menggunakan sistem rumus-rumus. Terdapat dua peringkat struktur ayat iaitu struktur dalaman
dan struktur permukaan. Rumus struktur frasa menerbitkan ayat pada struktur dalaman dan rumus transformasi
berfungsi menukarkan pola atau struktur ayat-ayat tersebut sehingga membawa
kepada peringkat struktur permukaan. Komponen fonologi menentukan representasi
fonetik untuk sesuatu ucapan dan komponen semantik merujuk representasi
semantik. Oleh itu bunyi dan
makna berhubung melalui
peraturan sintaksis yang berkait dengan struktur dalaman dan
bertindak sebagai input kepada peraturan fonologi si penutur dalam komunikasi
dan interaksi sosial. Rumus
struktur frasa berfungsi
melahirkan rajah pohon
yang menunjukkan hubungan gramatis antara kata yang terdapat dalam
sesuatu dasar. Struktur dalaman yang diwujudkan oleh rumus struktur frasa akan
menjadi input kepada komponen rumus-rumus transformasi. Rumus-rumus
transformasi itu bekuasa untuk menggugur,menambah dan mengubah atau
menyusun semula susunan unsur kata itu.
Penukaran struktur itu disebut sebagai transformasi dan ayat baru yang
diterbitkan itu disebut sebagai ayat terbitan.
Teori Fungsionalis (Halliday
dan Wilkins)
Teori ini mengkaji bahasa sebagai alat komunikasi dan perubahan
bentuk bahasa yang berlaku ketika seseorang itu berkomunikasi. Bahasa
berkeupayaan menyampaikan maklumat tentang penuturnya. Eleman dalam struktur
bahasa ialah semantik bukan hubungan sintaksis dari segi struktur
bahasa. Halliday
menghuraikan unsur dalaman berdasarkan fungsi struktur tersebut sebagai alat berkomunikasi. Sistem tatabahasa
dan fungsi bahasa
ialah dua perkara
yang diutamakan dalam pengajaran pembelajaran. Guru perlu menggunakan bentuk-bentuk
ujaran yang tepat untuk menjadi contoh kepada pelajar. Penggunaan variasi
bahasa yang pelbagai dapat mempertingkatkan tahap kemahiran berbahasa pelajar.
Variasi wujud hasil daripada perubahan sesuatu situasi sosial pengajaran dan
pembelajaran bahasa berdasarkan fungsi-fungsi tertentu
TEORI PEMEROLEHAN BAHASA.
Seseorang
bayi yang sempurna
dilahirkan bersama-sama alat-alat artikulasi dan anggota fizikal lain
untuk memperoleh bahasa. Pemerolehan
berlaku sedikit demi sedikit mengikut perkembangan otak. Penguasaan
bahasa pertama kanak-kanak dengan cara memperoleh (tidak formal) bukan secara
pembelajaran. Kajian menunjukkan bahawa jangka masa antara 1 hingga 5 tahun
adalah jangka masa
penguasaan bahasa yang
kritikal dan mudah menerima pengaruh bahasa yang
didedahkan kepada mereka. Teori pemerolehan bahasa menghuraikan tentang
bagaimana sesuatu bahasa itu dapat dikuasai oleh kanak-kanak melalui proses
pemerolehan bahasa pertama.
Teori Behaviurisme (Skinner)
Bahasa adalah
proses perilaku dan
mementingkan satu rangkaian turutan sebab dan kesan iaitu hasil
operasi rangsangan dan gerak balas. Aliran ini menolak sebarang pendapat yang
menghubungkan penghasilan bahasa dengan operasi mental. Bahasa adalah perilaku
dan individu banyak belajar melalui pengalaman
daripada otaknya. Pemerolehan kemahiran
bahasa memerlukan latihan dan latih tubi perlu dijalankan secara kerap kerana
kemahiran bahasa dipandang sebagai kebiasaan. Bahasa dikuasai melalui proses
pengulangan. Kanak-kanak belajar secara tidak formal melalui proses peniruan. Mereka
menguasai bunyi-bunyi dan menyebut perkataan-perkataan yang telah mereka dengar
berulang kali sehingga mereka dapat menyebutnya menjadi ayat-ayat yang lengkap.
Bloomfield menyokong aliran ini dan berpendapat bahawa bahasa ialah satu tingkah laku manusia yang
sama dengan tingkah laku manusia yang lain. Bahasa dilahirkan akibat gerak balas
daripada rangsangan. Mengikut teori ini,
tingkah laku yang terjadi ketika ucapan itu diujarkan perlu dikaji. Aliran ini
berpendapat bahawa pengukuhan dalam pengajaran
dan pembelajaran sangat penting
iaitu dengan memberi ganjaran kepada kanak-kanak apabila mereka
memberikan gerak balas yang betul. Ganjaran
akan dapat membentuk
perlakuan berbahasa yang dikehendaki dan berterusan.
salam dik........ sori kacau.... akk tgk blog adik ni lengkap la ngan segala teori ... akk mintak izin copy yer dik...
ReplyDeletetq cayang...
hai sayang..leh kenal
ReplyDeletebleh jer kak.. semoga dapat membantu akak...
ReplyDeleteAslm, Saya sedang menjalankan kajian bagi esaimen kelas, Mohon gunakan pengisian cik bagi tujuan pembelajaran, Terima kasih
ReplyDelete